MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • De Praktijk
    • Onderzoek gesignaleerd
    • Reflecties
    • Discussie
    • Professie en Persoon
    • Congressen
    • Boeken (en zo)
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
    • Gebruik van artikelen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over Systeemtherapie
    • Redactie
    • Adverteren
    • Open Access
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 16 (2004) / nummer 4
PDF  

Kindertekeningen in de gezinstherapeutische sessie; een dialogische benadering

Peter Rober
1 september 2025

Nederlands English

Samenvatting

Gezinstherapie wordt in dit artikel geconceptualiseerd als dialoog: de ontmoeting tussen de betrokkenen en hetgeen ze samen doen staat centraal. Vanuit deze dialogische visie op gezinstherapie staat de auteur stil bij de plaats van kindertekeningen in het gesprek. Hij wijst op het belang in het gesprek ruimte te maken voor tekeningen, zodat het kind wordt uitgenodigd het kanaal van de tekeningen te gebruiken om contact te nemen met de therapeut en met de andere gezinsleden. Verder legt de auteur uit hoe hij met het kind praat over de tekening en hoe hij de andere gezinsleden in het gesprek betrekt. Doorheen het artikel worden voorbeelden uit de praktijk aangehaald als illustratie van de geschetste werkwijze.

Summary

Children’s drawings and family therapy; a dialogical approach

Family therapy is conceptualized as a dialogue; the focus is on the meeting between the therapist and the family members, and what they do together is this meeting. In the frame of this view on family therapy the author considers the importance of children drawing’s in the conversation and points out that first of all the therapist has to make room for drawings in the session. He has to invite the child to use drawings as a channel of communication with him/her, as well as with the other family members. Furthermore the author explains how he talks with the child about the drawing and how he also involves the other family members in this talk. Throughout the article examples from clinical practice are used as an illustration.

Lees het volledige artikel als PDF
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

Literatuur

  • Anderson, H. (1997). Conversation, Language and Possibilities: A Postmodern Approach to Therapy. New York: Basic Books.
  • Anderson, H. & Goolishian, H. (1988). Human Systems as Linguistic Systems. Family Process, 27, 371-393. (Vertaald als: Menselijke Systemen als Linguïstische Systemen. In: L. Migerode & P. Rober (eds.) (1997), Conversaties en Verhalen. Leuven: Garant, p.81-112.)
  • Bakhtin, M. (1981). The Dialogic Imagination. Austin: University of Texas Press.
  • Bakhtin, M. (1984). Problems of Dostoevsky’s Poetics. Minneapolis: University of Minneapolis Press.
  • Edwards, D. (1996). Discourse and Cognition. London: Sage.
  • Freud, S. (1953). The Interpretation of Dreams. Londen: Hogarth Press.
  • Fromm, E. (1951). The Forgotten Language. New York: Rinehart & Co.
  • Gergen, K.J. & Kaye, J. (1992). Beyond Narrative In The Negotiation Of Therapeutic Meaning (pp.166-185). In: S. McNamee & K.J. Gergen (eds.), Therapy as Social Construction. London: Sage. (Vertaald als: Het tot stand brengen van therapeutische betekenissen: het verhaal voorbij. In: L. Migerode & P. Rober (eds.) (1997), Conversaties en Verhalen. Leuven: Garant, p. 43-61.)
  • Hoffman, L. (2002). Family Therapy: An intimate history. New York: Basic Books.
  • Kopp, R.R. (1995). Metaphor Therapy: using client-generated metaphors in psycho-therapy. New York: Brunner/Mazel.
  • McNamee, S. & Gergen, K.J. (eds.) (1992). Therapy as Social Construction. London: Sage.
  • Morson, G.L. & Emerson, C. (1990). Mikhail Bakhtin: Creation of a Prosaics. Stanfort (CA): Stanfort University Press.
  • Parry, A. (1991). A Universe of Stories. Family Process, 30, 37-54.
  • Rober, P. (2002). Samen in therapie: Gezinstherapie als dialoog. Leuven: Acco. Rogers, A. G., Casey, M.E., Ekert, J., Holland, J., Nakkula, V. & Sheinberg, N. (1999). An Interpretive Poetics of Languages of the Unsayable (pp. 77-106). In: R. Josselson & A. Lieblich (eds.), Making Meaning of Narratives. London: Sage.
  • Seikkula, J. & Olson, M.E. (2003). The Open Dialogue Approach to Acute Psychosis: Its Poetics and Micropolitics. Family Process, 42, 403-418.
  • Shotter, J. (1993). Conversational Realities. London: Sage.
  • Shotter, J. (1994). ‘Now I can go on’: Wittgenstein and communication. Lezing aan de universiteit van Calgary, Department of Communication, 30 september, 1994.
  • Shotter, J. (2000). From within our lives together: Wittgenstein, Bakhtin, and Voloshinov and the shift to a participatory stance in understanding understanding. In: L. Holzman & J. Morss (eds.), Postmodern Psychologies, Societal Practice and Political Life. London: Routledge.
  • Shotter, J. & Billig, M. (1998). A Bakhtinian Psychology: From out of the heads of individuals and into the dialogues between them (pp. 13-29). In: M.M. Bell & M. Gardiner (eds.), Bakhtin and the Human Sciences. London: Sage.
  • Tilmans-Ostyn, E. & Meynckens-Fourez, M. (eds.) (1999). Les Ressources de la Fratrie. Toulouse: Erès.
  • Tilmans-Ostyn, E. & Rober, P. (1999). De Voortgezette Opleiding Gezinstherapie: een model van leertherapeutische opleiding voor gezinstherapeuten. Tijdschrift voor Psychotherapie, 25, 242-260.
  • Wertsch, J.V. (1991). Voices of the Mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.
  • Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. Oxford: Blackwell.

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0924-3631


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 37, nr. 3, september 2025

Neem een ABONNEMENT Laatste editie Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Verbonden
Amir Levine, Rachel Heller
€ 19,95
Meer informatie
De JIM-aanpak
Levi van Dam, Sylvia Verhulst
€ 19,95
Meer informatie
Handboek suicidaal gedrag bij jongeren
Jan Meerdinkveldboom, Ineke Rood, Ad Kerkhof
€ 26,95
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2025
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

Systeemtherapie

Foke van Bentum

WG-plein 209

1054 SE Amsterdam
telefoon: (020) 612 30 78

redactie@nvrg.nl

Klantenservice

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

(088) 0301000 

klantenservice@boom.nl