Over jongleren
Samenvatting
In dit artikel beschrijf ik de constructie van een werk-model waarin ik interventies uit de structurele gezinstherapie en de narratieve gezinstherapie combineer. Botsen bij deze integratie structurele perspectieven met poststructurele perspectieven? Met deze vraag in gedachten reflecteer ik op eigen gezinstherapie-ervaringen in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Vanuit het structurele perspectief benader ik problematiek als uiting van een disfunctionele samenwerking tussen de gezinsleden om functies uit te voeren die in de context passend of vereist zijn. De structurele gezinstherapie is gericht op het herstel van de ouder-kindhiërarchie en het bespreken van oplossingsstrategieën als onderdeel van de opvoeding. Vanuit een poststructureel perspectief benader ik problematiek als een botsing tussen de ervaring en het construct waarmee deze ervaring betekenis krijgt. Narratieve therapie is gericht op het creëren van een context waarin mensen de verhalen (her)vertellen waarin zij zelf regie ervaren en waarmee zij uitdrukking geven aan levenservaringen, intenties en aspiraties. Bij een structurele benadering neemt de therapeut de rol van deskundige. Bij een narratieve benadering neemt de therapeut een niet-expert- of niet-wetende positie in. Ik beschrijf in dit artikel een model voor narratieve gezinstherapie waarin de therapeut ouders aanspreekt op een metapositie, hen daarmee positioneert in hun rol als opvoeders zonder inhoudelijk sturend te willen zijn.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 0924-3631
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de Boom Psychologie nieuwsbrief met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden